Monday, November 7, 2016

ពលរដ្ឋ​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ​បារម្ភ​ខ្លាច​សិស្ស​បោះបង់​ការ​សិក្សា​កាន់​តែ​ច្រើន​ដោយសារ​ខ្វះ​សាលា



ពលរដ្ឋ ព្រះសង្ឃ និង​គ្រូបង្រៀន​រស់នៅ​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ ខេត្ត​ក្រចេះ ព្រួយ​បារម្ភ​ពី​ការ​បោះបង់​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស​កើន​ឡើង ដោយសារ​ខ្វះ​សាលា​រៀន ឬ​សាលា​នៅ​ឆ្ងាយ​ពី​ផ្ទះ ដែល​ជា​ឧបសគ្គ​ចម្បង​បង្ខំ​ឲ្យ​សិស្សានុសិស្ស​មួយ​ចំនួន​ធំ​សិក្សា​លក្ខណៈ​ផ្សងព្រេង និង​សិស្ស​មួយ​ចំនួន​ប្រឈម​ការ​បោះបង់​ការ​សិក្សា។ អ្នក​ភូមិ​អំពាវនាវ​ជា​ថ្មី​ទៀត​ឲ្យ​ក្រសួង​អប់រំ ឬ​រដ្ឋាភិបាល ពន្លឿន​កសាង​វិទ្យាល័យ​បន្ថែម ដើម្បី​ឆ្លើយតប​តម្រូវ​ការ​របស់​សិស្ស​នៅ​ជនបទ និង​ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​អត្រា​បោះបង់​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស។

ពលរដ្ឋ​រស់នៅ​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ សង្កេត​ឃើញ​ថា សិស្សានុសិស្ស​ភាគច្រើន​ដែល​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ត្រឹម​ថ្នាក់​អនុវិទ្យាល័យ​នោះ គឺ​មាន​តិចតួច​ណាស់​មាន​លទ្ធភាព​បន្ត​ការ​សិក្សា​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ​បាន ដោយសារ​សាលា​រៀន​នៅ​ឆ្ងាយ​ពី​ផ្ទះ ខ្លះ​ទៀត​ត្រូវ​ឆ្លង​សាឡាង​ទៅ​រៀន​នៅ​ទី​រួម​ខេត្ត​ក្រចេះ។

អ្នក​ភូមិ​អះអាង​ថា ប្រសិន​បើ​ក្រសួង​អប់រំ នៅ​តែ​ព្រងើយ​កន្តើយ​មិន​ចុះ​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ពី​បញ្ហា​ខ្វះខាត​សាលា​ទេ នឹង​បង្ក​ការ​លំបាក​ធ្ងន់ធ្ងរ​ដល់​សិស្ស ហើយ​ពួក​គាត់​មួយ​ចំនួន នឹង​បោះបង់​ការ​សិក្សា​បន្ថែម​ទៀត។


ពលរដ្ឋ​រស់នៅ​ឃុំ​ជ្រោយបន្ទាយ ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ ថ្លែង​សុំ​មិន​បញ្ចេញ​ឈ្មោះ ឲ្យ​ដឹង​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៧ វិច្ឆិកា ថា មាន​កត្តា​ជាច្រើន​ដែល​រុញ​ច្រាន​ឲ្យ​សិស្ស​បោះបង់​ការ​សិក្សា មាន​ជាអាទិ៍ កត្តា​ជីវភាព សាលា​រៀន​នៅ​ឆ្ងាយ អគារ​សិក្សា​មិន​គ្រប់គ្រាន់ និង​ខ្វះ​សម្ភារៈ​សិក្សា​ជាដើម។ លោក​ថា បច្ចុប្បន្ន​វិទ្យាល័យ​ក្នុង​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ មិន​អាច​ឆ្លើយតប​ចំនួន​សិស្ស​ក្នុង​ស្រុក​ទាំងមូល​បាន​ទេ ព្រោះ​ថា​ឃុំ​សោប និង​ឃុំ​ជ្រោយបន្ទាយ មិន​ទាន់​មាន​វិទ្យាល័យ​នៅ​ឡើយ។ ម្យ៉ាង​ទៀត ចំនួន​កូន​សិស្ស​ចេះ​តែ​កើន​ឡើង​ពី​មួយ​ឆ្នាំ​ទៅ​មួយ​ឆ្នាំ។ លោក​សង្កត់​ធ្ងន់​ថា ពី​មួយ​ឆ្នាំ​ទៅ​មួយ​ឆ្នាំ សិស្ស​រាប់​ពាន់​នាក់​រស់នៅ​ឃុំ​ឆ្ងាយ​ដាច់ស្រយាល ប្រឈម​ការ​លំបាក​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​វិទ្យាល័យ​ដែល​មាន​ចម្ងាយ​ពី​ផ្ទះ​ចាប់​ពី​ជិត ១០​គីឡូម៉ែត្រ​ដល់ ៥០​គីឡូម៉ែត្រ ម្យ៉ាង​ផ្លូវ​លំបាក​ធ្វើ​ដំណើរ​ផង៖ «រវល់​ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ ជួនកាល​គឺ​គាត់​បញ្ឈប់​ការ​សិក្សា​របស់​កូន ហើយ​កូន​អត់​បាន​ទៅ​រៀន​សូត្រ​ទេ។ ជួនកាល​ទៅ មក​ពី​ជីវភាព​ក្រីក្រ​ពេក ម្យ៉ាង​ខ្វះ​សាលា​រៀន​ផង គឺ​ធ្វើ​ឲ្យ​សិស្ស​បោះបង់​ការ​សិក្សា​ច្រើន»។

ព្រះតេជព្រះគុណ យាន សំណាង គង់​នៅ​វត្ត​កែង ឃុំ​ជ្រោយបន្ទាយ មាន​ថេរ​ដីកា​ថា សិស្សានុសិស្ស​ភាគច្រើន​បង្ខំ​ចិត្ត​សិក្សា​បែប​ផ្សងព្រេង មាន​ន័យ​ថា ការ​សិក្សា​របស់​ពួក​គេ​តាម​លទ្ធភាព​របស់​គ្រួសារ ដោយ​ពេល​ខ្លះ​គាត់​ទៅ​សាលា ពេល​ខ្លះ​ទៀត​មិន​ទៅ ហើយ​ការ​សម្រេច​ជោគ​វាសនា​សិក្សា​របស់​ពួក​គេ ក៏​អាស្រ័យ​លើ​ឪពុក​ម្តាយ ឬ​អាណាព្យាបាល​សិស្ស​ដែរ ខណៈ​ការ​ចំណាយ​លើ​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស​កាន់​តែ​ខ្ពស់។

ព្រះអង្គ​មាន​ថេរ​ដីកា​បន្ត​ថា សិស្ស​រស់នៅ​ឃុំ​ជ្រោយបន្ទាយ និង​ឃុំ​សោប ដែល​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​អនុវិទ្យាល័យ ត្រូវ​ឆ្លង​សាឡាង​ទៅ​រៀន​នៅ​ទី​រួម​ខេត្ត និង​ទី​រួម​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ ដើម្បី​សិក្សា​បន្ត​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ និង​ត្រូវ​ចំណាយ​ប្រាក់​ជួល​ផ្ទះ ឬ​ស្នាក់នៅ ធ្វើ​ដំណើរ និង​ចំណាយ​លើ​ការ​សិក្សា។ បញ្ហា​នេះ គឺ​ជា​កត្តា​បន្ទាប់​បន្សំ​ដែល​បង្ខំ​ឲ្យ​សិស្ស​ប្រឈម​បោះបង់​ការ​សិក្សា។ ព្រះតេជព្រះគុណ​កត់​សម្គាល់​ថា ពលរដ្ឋ​នៅ​ជនបទ​ភាគច្រើន​ជំពាក់​បំណុល​មីក្រូហិរញ្ញវត្ថុ និង​ធនាគារ​ច្រើន ដែល​លំបាក​ក្នុង​ការ​ផ្គត់ផ្គង់​កូន​ចៅ​ឲ្យ​បន្ត​ការ​សិក្សា គួបផ្សំ​នឹង​ត្រូវ​រក​ប្រាក់​សង​បង្វិល​ទៅ​ធនាគារ​វិញ​ជាដើម៖ «អាច​និយាយ​ថា គាត់​ជំពាក់​លុយ​អង្គការ​ច្រើន វា​ប្រឈម​នឹង​បញ្ហា​សំណង​ត្រូវ​ការ​រក​សង​ចឹង​លុយ វា​ពិបាក​ទៅ​រៀន​ដែរ ព្រោះ​មួយ​អាទិត្យ​ក៏​ចំណាយ​យ៉ាង​ហោច​ណាស់ ៥​ម៉ឺន​រៀល។ គាត់​អត់​មាន​លទ្ធភាព​ទេ។ ការ​ស្នាក់នៅ​និយាយ​រួម​ទៅ​ថា ទីនេះ​អត់​មាន​សាលា​វិទ្យាល័យ កូន​ត្រូវ​ការ​រៀន​នៅ​ក្រចេះ ឬ​ថ្មគ្រែ។ ចឹង​ត្រូវ​ការ​ជួល​ផ្ទះ​គេ​នៅ មួយ​ឆ្នាំ ២ ទៅ ៤០០​ដុល្លារ»។

អ្នក​ភូមិ​ព្យាករ​ថា យុវជន​រស់នៅ​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ បច្ចុប្បន្ន​អាច​បន្ត​ការ​សិក្សា​ដល់​កម្រិត​មធ្យម​សិក្សា​មាន​តិចតួច​បំផុត ដ្បិត​ស្រុក​មួយ​នេះ​ឋិត​នៅ​ត្រើយ​ម្ខាង​នៃ​ទន្លេ​មេគង្គ​ប៉ែក​ខាង​លិច​នៃ​ខេត្ត​ក្រចេះ ឆ្ងាយ​ពី​ទី​រួម​ខេត្ត​ជិត ២០​គីឡូម៉ែត្រ។

ឆ្លើយតប​ការ​លើក​ឡើង​នេះ ប្រធាន​មន្ទីរ​អប់រំ​ខេត្ត​ក្រចេះ លោក ឡាយ បូរ៉ា ក៏​ទទួល​ស្គាល់​ការ​លំបាក​របស់​សិស្សានុសិស្ស​រស់នៅ​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ ដែរ។ លោក​បញ្ជាក់​ថា មន្ទីរ​អប់រំ​គ្រោង​នឹង​សិក្សា​ករណី​នេះ ហើយ​ប្រសិន​បើ​រក​ឃើញ​ថា ចំនួន​សិស្ស​កើន​ឡើង​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៧ និង​ឆ្នាំ​២០១៨ មន្ទីរ​ជំនាញ​នឹង​ស្នើ​ទៅ​ក្រសួង​អប់រំ និង​រាជ​រដ្ឋាភិបាល ដើម្បី​សង់​វិទ្យាល័យ​ក្នុង​ទីតាំង​អនុវិទ្យាល័យ​បច្ចុប្បន្ន។ លោក​ថា ការ​បង្កើត​វិទ្យាល័យ​ត្រូវ​ទាមទារ​ច្រើន ដូចជា​អ្នក​គ្រប់គ្រង គ្រូបង្រៀន សម្ភារៈ​សិក្សា និង​ផ្អែក​តាម​លក្ខណៈ​ស្តង់ដារ​បច្ចេកទេស​ត្រឹមត្រូវ៖ «មន្ទីរ​អប់រំ​បាន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​គិតគូរ​ហើយ ប៉ុន្តែ​មិន​ទាន់​ចេញ​លទ្ធផល។ សូម្បី​តែ​ក្រុម​ការងារ​ថ្នាក់​ជាតិ ក៏​លោក​ចុះ​ជួយ​ហើយ​ដែរ។ ប៉ុន្តែ​វា​មិន​ដូច​ចិត្ត​ប្រជាពលរដ្ឋ​ដែល​ចង់​បាន​ភ្លាមៗ​ទេ ព្រោះ​គេ​គិត​ពី​ស្តង់ដារ ពី​ទំហំ​ការងារ​ដែល​យើង​អាច​បើក​បាន កុំ​ឲ្យ​ខាត​ច្រើន​ពេក បើ​ធ្វើ​សាលា​ទុក​ចោល»។

ប្រធាន​ស្តីទី​សមាគម​គ្រូបង្រៀន​កម្ពុជា​ឯករាជ្យ អ្នកស្រី អ៊ុក ឆាយ៉ាវី មាន​ប្រសាសន៍​ថា ប្រសិន​បើ​ពលរដ្ឋ​មាន​បញ្ហា​ខ្វះ​សាលា​រៀន ពលរដ្ឋ​អាច​ផ្ដិត​មេដៃ​ប្ដឹង​ទៅ​សមាគម​គ្រូបង្រៀន​កម្ពុជា​ឯករាជ្យ ដើម្បី​ឲ្យ​សមាគម​អន្តរាគមន៍​ទៅ​ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ។ អ្នកស្រី​មើល​ឃើញ​ថា បញ្ហា​ខ្វះ​សាលា​រៀន គឺ​ជា​ប្រធានបទ​ដដែលៗ ដែល​ទាមទារ​ឲ្យ​ក្រសួង​អប់រំ យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ដោះស្រាយ​ជា​បន្ទាន់ ដើម្បី​ទប់ស្កាត់​អត្រា​បោះបង់​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស៖ «ខ្ញុំ​សំណូមពរ​ដល់​រដ្ឋាភិបាល​ដែរ កុំ​គិត​បណ្តោយ​ឲ្យ​អត់​មាន​សាលា​រៀន​បន្ត​ទៀត ព្រោះ​នេះ​ជា​សារ​មួយ​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​វិស័យ​អប់រំ​ដើរ​ថយ​ក្រោយ»។

ប្រធាន​សម្ព័ន្ធ​គណនេយ្យ​ភាព​សង្គម​កម្ពុជា (ANSA) លោក សន ជ័យ យល់​ថា ក្រសួង​អប់រំ គួរ​តែ​ពង្រីក​វិទ្យាល័យ​នៅ​ឃុំ ឬ​សង្កាត់​ណា​ដែល​ជា​តំបន់​អាទិភាព ឬ​គ្រប់​ឃុំ-សង្កាត់​ទាំងអស់ គ្រប់​តំបន់ ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​អត្រា​បោះបង់​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស​ផ្អែក​តាម​កំណែ​ទម្រង់​ស៊ី​ជម្រៅ​របស់​ក្រសួង​អប់រំ។ លោក​សង្កត់​ធ្ងន់​ថា កត្តា​ខ្វះ​សាលា​រៀន គឺ​ជា​ប្រភព​នៃ​ការ​បោះបង់​ការ​សិក្សា និង​ជា​ប្រភព​នៃ​ភាព​ក្រីក្រ​រយៈពេល​វែង បង្ក​ប៉ះពាល់​ដល់​សង្គម​ធ្ងន់ធ្ងរ ដែល​នឹង​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​យុវជន​ទាំងនោះ​ធ្លាក់​ខ្លួន​ប្រើប្រាស់​គ្រឿង​ញៀន ជាដើម។
កុមារ​រស់នៅ​ក្នុង​ភូមិ​កែង ឃុំ​ជ្រោយបន្ទាយ ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ សិក្សា​ភាសា​អង់គ្លេស​ពី​ព្រះសង្ឃ​នៅ​វត្ត​កែង កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៣ ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០១៥។ RFA/Men Sothyr
លោក សន ជ័យ យល់​ថា ក្រសួង​អប់រំ ត្រូវ​ប្រាកដ​ថា​មាន​វិធានការ​ជាក់លាក់ ចំពោះ​សាលា​នៅ​ជនបទ ដោយ​បង្កើត​ឲ្យ​មាន​អនុវិទ្យាល័យ និង​វិទ្យាល័យ​នៅ​ជាមួយ​គ្នា ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​ការ​ចំណាយ និង​ផ្តល់​ភាព​ងាយ​ស្រួល​ដល់​សិស្សានុសិស្ស ដែល​ធានា​ថា​ផ្តល់​ឱកាស​ឲ្យ​ពួក​គេ​ទទួល​បាន​សេវា​អប់រំ​ប្រសើរ តាម​រយៈ​បង្កើត​តម្រូវ​ការ​អាទិភាព​ដល់​តំបន់​ណា​ជួប​ការ​លំបាក និង​មាន​ចំនួន​សិស្ស​ច្រើន៖ «ខ្វះ​សាលា ខ្ញុំ​ថា​គឺ​ជា​បញ្ហា​បន្ទាន់​មួយ​ដែល​ត្រូវ​ដោះស្រាយ។ ដោះស្រាយ​ដើម្បី​ផ្តល់​ឱកាស​ឲ្យ​សិស្ស​រៀន​បាន​បន្ត​ទៀត​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ គឺ​រួម​ចំណែក​ទប់ស្កាត់​អត្រា​នៃ​ការ​បោះបង់​ការ​សិក្សា។ តំបន់​ជនបទ​ដាច់ស្រយាល​យ៉ាង​ហោច​ណាស់​មួយ​ឃុំ ឬ​ក៏​ពីរ​ឃុំ​មាន​វិទ្យាល័យ​មួយ​ដែរ»។

ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ មាន​ពលរដ្ឋ​រស់នៅ​ជាង ៧​ម៉ឺន​នាក់ (៧១.៣១៣​នាក់) ស្មើ​នឹង​ពលរដ្ឋ​ជាង ១​ម៉ឺន ៥​ពាន់​គ្រួសារ (១៥.១៩៧​គ្រួសារ) ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៥។

ស្ថិតិ និង​សូចនាករ​អប់រំ​ខេត្ត​ក្រចេះ ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៤-២០១៥ ក្នុង​ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ បង្ហាញ​ថា ស្រុក​ព្រែកប្រសព្វ មាន​វិទ្យាល័យ​ចំនួន​២ ហើយ​មាន​សិស្ស​សិក្សា​ចំនួន​ជាង ១.៧០០​នាក់ (១.៧៤០​នាក់) មាន​អនុវិទ្យាល័យ​ចំនួន​៧ មាន​សិស្ស​សិក្សា​ចំនួន​ជាង ១.៥០០​នាក់ (១.៥៣៧​នាក់) និង​មាន​សាលា​បឋម​សិក្សា​ចំនួន​៤៤ ដែល​មាន​សិស្ស​ចំនួន​ជិត ១​ម៉ឺន ៤​ពាន់​នាក់ (១៣.៦២៥​នាក់)៕

No comments:

Post a Comment