Sunday, November 13, 2016

អត្ថន័យ និង​ជំនឿ​ក្នុង​ការ​ដាក់​ឈ្មោះ​ទូក​ង

ទូក​ង​ឈ្មោះ ព្រះ​ទីនាំង​ឫទ្ធី​ក្លាហាន របស់​វត្ត​ព្រែកសំរោង ឋិត​នៅ​ក្រុង​តាខ្មៅ ខេត្ត​កណ្ដាល ចូលរួម​ប្រកួត​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៣ ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០១៦។ RFA/Brach Chev


ទូក​ង​ដែល​ចូលរួម​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ប្រណាំង​ទូក ជា​ប្រភេទ​ទូក​ដែល​ខុស​ប្លែក​ពី​ទូក​ប្រើប្រាស់​ក្នុង​ជីវភាព​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ពលរដ្ឋ។ ក្រៅ​ពី​រូបរាង​ដែល​ខុស​ប្លែក ទូក​ង​តែង​មាន​ឈ្មោះ ហើយ​ភាគច្រើន​ទូក​ង​នោះ​មាន​ឈ្មោះ​វែងៗ។ ទាក់ទង​នឹង​ឈ្មោះ​ទូក​ង​ទាំងនោះ ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​តែង​និយាយ​សើច​លេង​ជា​រឿយៗ​ចំពោះ​មនុស្ស​ណា​ដែល​មាន​ឈ្មោះ​វែងៗ​ថា មាន​ឈ្មោះ​ដូច​ទូក​ង។

តើ​ការ​ដាក់​ឈ្មោះ​ទូក​ង​ទាក់ទង​យ៉ាង​ណា​ខ្លះ​នឹង​ជំនឿ​ខ្មែរ?

សំឡេង​សំបូងសង្រូង​ហៅ​ព្រលឹង​ទូក ត្រូវ​អាចារ្យ​ធ្វើ​ពិធី​ប្រកូក​ប្រកាស​នៅ​ក្នុង​បរិវេណ​វត្ត​ព្រែកសំរោង នា​ក្រុង​តាខ្មៅ នៅ​ពេល​រសៀល គឺ​នៅ​ពី​មុខ​ទូក​ង ដែល​ត្រូវ​ចូលរួម​ប្រកួត។

«សំឡេង​ហៅ​ព្រលឹង​ទូក»

វង់​ភ្លេង​ប្រពៃណី ក៏​ចាប់​ផ្ដើម​ប្រគំ​តាម​ការ​ប្រកូក​ប្រកាស​របស់​អាចារ្យ​ដែរ។

«សំឡេង​ភ្លេង​ប្រពៃណី»

អស់​បារមី​ស័ក្ដិសិទ្ធិ ត្រូវ​កោះ​អញ្ជើញ​ឲ្យ​ចេញ​មក​ឲ្យ​ពរ​ឲ្យ​ជ័យ​ដល់​ទូក និង​កីឡាករ​ដែល​ចូលរួម​ប្រណាំង។

លោក​អាចារ្យ ហ៊ុល ភន មាន​ប្រសាសន៍​ថា ទូក​ត្រូវ​ចាត់​ទុក​ដូចជា​ភាវៈ​មាន​ជីវិត​ដទៃ​ទៀត​ដែរ ដ្បិត​មាន​ខ្លួន មាន​ឈ្មោះ និង​មាន​ព្រលឹង។ លោក​អាចារ្យ​រំឭក​ពី​ជំនឿ​របស់​ពលរដ្ឋ​ចំពោះ​ទូក​ង​ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ព្រះទីនាំង​ឥន្ទ្រីយ៍​ក្លាហាន នៅ​ក្នុង​វត្ត​ព្រែកសំរោង៖ «បើ​តាម​ជំនឿ​របស់​ប្រជាជន គេ​ថា​ទូក​ហ្នឹង​សុទ្ធតែ​មាន​បារមី​គេ​ថែ​រក្សា។ ចឹង​ខ្ញុំ​និយាយ​ប្រវត្តិ​ថា ឥន្ទ្រីយ៍ (ទូក​ព្រះទីនាំង​ឥន្ទ្រីយ៍​ក្លាហាន) ពី​មុន មុន​នឹង​ចុះ​ចំពោះ​មនុស្ស​ដែល​មាន​ផ្ទៃពោះ អត់​ឲ្យ​ដើរ​កាត់​បាន​ទេ មាន​បញ្ហា​ចំពោះ​រូប​អ្នក​ដែល​មាន​ផ្ទៃពោះ។ ចឹង​ពី​ដើម​ខ្លាំង​ណាស់! ហើយ​គ្រាន់​តែ​ថា​ធ្វើ​ពិធី​ក្រុង​ពាលី​ហ្នឹង និយាយ​ពី​ញ័រ​សាច់​ទូក​ញ័រ​ខ្លួន​ឯង។ បាទ! ដូចជា​មាន​ស្អី​កាន់ មាន​ស្អី​អង្រួន​ដូច​ថា​ចង់​ចុះ​ចឹង​ណាស់។ បាទ! មាន​ខ្លួន​មាន​ព្រលឹង»។

នៅ​ពេល​ចូលរួម​ការ​ប្រកួត​កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៤ ទូក​ក្នុង​វត្ត​ព្រែកសំរោង មាន​ចំនួន​៣ គឺ​ទូក​ព្រះទីនាំង​ឫទ្ធី​ក្លាហាន ទូក​សំរោង​តេជោ​សែន​ជ័យ និង​ទូក​ឥន្ទ្រីយ៍​ក្លាហាន។

ព្រះតេជព្រះគុណ ខឹម ប៊ុណ្ណា ព្រះចៅ​អធិការ​វត្ត​ព្រែកសំរោង មាន​ថេរ​ដីកា​បញ្ជាក់​ថា ឈ្មោះ​ទូក​ទាំង​បី​ក្នុង​វត្ត​ព្រែកសំរោង នេះ បាន​ដូរ​ទៅ​តាម​ការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​ពេលវេលា៖ «ឈ្មោះ​ដើម​របស់​ទូក​ហ្នឹង​ដូច​សំរោង​ចឹង ពី​មុន​ឈ្មោះ​សំរោង​សែន​ជ័យ។ ពេល​ក្រោយ​មក កីឡាករ​ក្តី អាជ្ញាធរ​ក្តី គិត​ថា​សំរោង​ទទេ​ដូចជា​ខ្លី​ពេក ណា​មួយ​ឲ្យ​សម​នឹង​ងារ​របស់​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្នុង​អាណត្តិ​គាត់​ដឹកនាំ ចឹង​ទៅ មាន​ឈ្មោះ​តេជោ​សែន​ជ័យ។ ចឹង​ក៏​ស្នើសុំ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ហ្នឹង​ឲ្យ​វែង​បន្តិច ឈ្មោះ​ថា សំរោង​តេជោ​សែន​ជ័យ ឲ្យ​វែង​តិច​ថែម​លើ​ឈ្មោះ​ចាស់»។

កីឡាករ​ចំណុះ​ឲ្យ​ទូក​ង​ដែល​ចូលរួម​ប្រកួត​តែង​លើក​ឡើង​ថា ពួក​គេ​ជឿ​ថា ទូក​នីមួយៗ​មាន​ព្រលឹង ឬ​បារមី​កាន់ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ទូក​មាន​កម្លាំង​ទៅ​តាម​បារមី​ទាំងនោះ។

នៅ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ភ្នំ​ដូនពេញ ដែល​គេ​ជឿ​ថា​មាន​បារមី​ថែ​រក្សា ក៏​ត្រូវ​យក​មក​ដាក់​ជា​ឈ្មោះ​ទូក​ង​ដែរ។

អ្នក​គ្រប់គ្រង​ទូក​ឈ្មោះ​ដូនពេញ​សែន​ជ័យ​របស់​ខណ្ឌ​ដូនពេញ លោក ផាន់ គី មាន​ប្រសាសន៍​ថា ឈ្មោះ​ទូក​នេះ​បាន​ប្ដូរ​ជាច្រើន​លើក​ដែរ ដោយ​ដើម​ឡើយ​មាន​ឈ្មោះ​ថា ដូនពេញ​មាន​ជ័យ ហើយ​ចុង​ក្រោយ​នេះ​មាន​ឈ្មោះ​ដូនពេញ​សែន​ជ័យ ដ្បិត​ទូក​នេះ​បាន​ការ​ឧបត្ថម្ភ​ពី​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន និង​ឧបត្ថម្ភ​ពី​អាជ្ញាធរ​ខណ្ឌ​ដូនពេញ៖ «»។

ទាក់ទិន​នឹង​ជំនឿ​ការ​ដាក់​ឈ្មោះ​ទូក អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​អារ្យធម៌​ខ្មែរ​លើក​ឡើង​ថា កាល​ដើម​ឡើយ ការ​ដាក់​ឈ្មោះ​ទូក គឺ​ច្រើន​ទាក់ទង​នឹង​ព្រលឹង​ទូក ដែល​សំដៅ​ដល់​ព្រាយ​ដែល​កាន់​ទូក។ អ្នក​ស្រាវជ្រាវ លោក​បណ្ឌិត អាំង ជូលាន មាន​ប្រសាសន៍​ថា ពី​ដើម​រៀង​មក ឈ្មោះ​ទូក​តែង​ទាក់ទង​នឹង​ឈ្មោះ​ស្រី៖ «ដូច​ថា​អព្ភូត​អ្វី​មួយ​ទៅ​កាន់​ទូក​ហ្នឹង ជា​ខ្មោច​ភេទ​ស្រី ជាពិសេស​ជា​ប្រភេទ​ខាង​ព្រាយ ព្រោះ​ព្រាយ​ពូកែ​ខាង​មន្ត​អាគម។ ដោយសារ​អ្វី​បាន​ជា​គេ​ត្រូវ​ការ​មន្ត​អាគម ពីព្រោះ​ថា​គេ​ត្រូវ​ការ​ប្រណាំង ដល់​ត្រូវ​ការ​ប្រណាំង យើង​ចង់​ឲ្យ​លឿន​ជាង​គេ ចង់​ឈ្នះ​គេ ដូច្នេះ​ក្រៅ​ពី​កម្លាំង​បាយ​របស់​យើង​ជា​អ្នក​អុំ និង​អ្នក​ចែវ​នេះ ក្រៅ​ពី​បច្ចេកទេស​យើង​ប៉ិនប្រសព្វ​យ៉ាង​ម៉េចៗ គេ​ទៅ​រក​កម្លាំង​មក​បន្ថែម​ទៀត គឺ​ថា​គេ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​រឿង​មន្ត​អាគម​ហ្នឹង។ ចឹង​ទាក់ទង​នឹង​រឿង​ព្រាយ​ហ្នឹង។ អ្នក​ខ្លះ​គេ​ហៅ​ថា​ព្រាយ​ក្បាល​ទូក​អី​ក៏​មាន​ដែរ​ណាស់។ ដូច្នេះ​ហើយ បាន​ជា​ស្ត្រី​មាន​ផ្ទៃពោះ​គេ​មិន​ឲ្យ​ដើរ​កាត់​រោង​ទូក ព្រោះ​ថា​ព្រាយ​ជា​សត្រូវ​របស់​ស្រី​មាន​ផ្ទៃពោះ​នេះ​មួយ ស្រី​ដែល​កំពុង​ឆ្លង​ទន្លេ​នេះ​មួយ»។

លោក​បណ្ឌិត អាំង ជូលាន បន្ត​ថា ស្រប​ពេល​គ្នា​នោះ ឈ្មោះ​ទូក​ក៏​មាន​រួម​បញ្ចូល​ឈ្មោះ​ក្នុង​រឿង​ព្រេង និង​ឈ្មោះ​វត្ត​ជាដើម៖ «ជួនកាល​ដាក់​ឈ្មោះ​តួអង្គ​ក្នុង​រឿង​រាម​កេរ្តិ៍ មាន​ខ្លះ​ថា​ជម្ពូពាន កំហែង​មាន​ឫទ្ធិ​អី​អ៊ីចឹង​ទៅ។ កំហែង​ហ្នឹង​មាន​ន័យ​ថា​ហនុមាន ដែល​ជាប់​នឹង​រឿង​ទូក​ហ្នឹង គឺ​សុទ្ធតែ​បរម​បូរាណ​រឿង​ទាក់ទង​នឹង​ជំនឿ​អី​ហ្នឹង ព្រោះ​ហនុមាន​ជា​បុត្រ​ព្រះពាយ។ ព្រះពាយ​គឺ​ថា​ល្បឿន ចឹង​បាន​គេ​ចូល​ចិត្ត​យក​ហនុមាន ឬ​ក៏​តួអង្គ​យក្ស ឬ​តួអង្គ​អី​ណា​ឯ​ទៀតៗ​ដែល​ហោះ មក​ពី​ក្នុង​រឿង​អស់​នោះ​គេ​ហោះ តែ​ហោះ​គឺ​វា​លឿន ព្រោះ​ទូក​វា​ត្រូវ​ការ​លឿន។ ជួនកាល​ដាក់​តែ​ឯង ជួនកាល​បញ្ចូល​គ្នា ២ ទៅ ៣ វា​ទៅ​ជា​វែង​ចឹង​ទៅ»។

ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន ឈ្មោះ​ទូក​ភាគច្រើន​ត្រូវ​រួម​បញ្ចូល​ឈ្មោះ​មនុស្ស អាច​ជា​ថ្នាក់​ដឹកនាំ​ប្រទេស អាច​ជា​អ្នក​មាន​ធនធាន​ឧបត្ថម្ភ​ទូក។

លោក​បណ្ឌិត អាំង ជូលាន បញ្ជាក់​ថា ចំណុច​នេះ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​ក្នុង​សង្គម៖ «ព្រោះ​ពី​មុន​មក ទូក​គឺ​ថា​វា​កម្រ​នឹង​ធ្វើ​បាន​មួយៗ​ណាស់ ព្រោះ​អី​វា​ថ្លៃ ដូច​សាង​ព្រះវិហារ​ណាស់ ខ្លះ​សាង​តាំង​ពី​ជំនាន់​ឪពុក​ទៅ​ទាល់​តែ​ឪពុក​ស្លាប់​ទៅ កូន​ធំ​មាន​ប្រពន្ធ​ហើយ​ទម្រាំ​ធ្វើ​ហើយ។ តែ​ឥឡូវ​ធ្វើ​ទៅ​វា​ហើយ​ព្រឹបៗ​ភ្លាម​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ​ទៅ​ពីរ​ឆ្នាំ ដោយសារ​មាន​អ្នក​មក​ពី​ក្រៅ​វា​មាន​ការ​ឧបត្ថម្ភ​ពី​ក្រៅ​មក ពី​អ្នក​មាន ឬ​អ្នក​ធំ ឬ​អ្នក​ដែល​ថា​មាន គឺ​អ្នក​ដែល​មាន​ធនធាន​ណាស់។ ទូក​ក៏​ដូច​គ្នា​ចឹង ដល់​ចឹង​ទៅ​វា​លែង​ទៅ​ជា​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ការ​ដូច​ថា​ពិគ្រោះ​យោបល់​អី​ហ្នឹង​ប៉ុន្មាន​ហើយ នេះ​ពេល​ធ្លាក់​លុយ​មក ក៏​ចេញ​ជា​ទូក​ចឹង​ទៅ ក៏​ដាក់​ឈ្មោះ​អ្នក​ដែល​គេ​ផ្តល់​ថវិកា​ហ្នឹង​ម៉ោ ដាក់​ឈ្មោះ​ដាក់​អី​គេ​ទៅ​វា​ជា​រឿង​ធម្មតា​ទេ​រឿង​ហ្នឹង»។

ទាក់ទង​នឹង​ឈ្មោះ​ទូក​ង​ក្នុង​វត្ត​ព្រែកសំរោង លោក​អាចារ្យ ហ៊ុល ភន លើក​ឡើង​ថា នៅ​ពេល​មួយ​ដែល​ទូក​វត្ត​ព្រែកសំរោង ត្រូវ​កែប្រែ​ឲ្យ​ត្រូវ​តាម​ខ្នាត ដើម្បី​បាន​ចូល​ប្រណាំង​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​អុំ​ទូក បណ្ដែត​ប្រទីប សំពះ​ព្រះ​ខែ និង​អក​អំបុក ទូក​នេះ​ក៏​ត្រូវ​បន្ថែម​ឈ្មោះ​តាម​ប្រមុខ​ដឹកនាំ ដែល​បាន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​វត្ត​អាច​រក​ឈើ​មក​ធ្វើ​ទូក​ឲ្យ​ត្រូវ​ខ្នាត៖ «ដូច​យើង​ដាក់​ថា ឥន្ទ្រីយ៍​សែន​ជ័យ ឬ​ក៏​តេជោ​សែន​ជ័យ ហ្នឹង​ជា​ឈ្មោះ​របស់​ប្រធាន​រដ្ឋ។ ពេល​ដែល​យើង​ចង់​បាន​ឈើ​ឲ្យ​វា​ត្រូវ​នឹង​ខ្នាត​ដែល​ត្រូវ​ប្រណាំង​ហ្នឹង យើង​ត្រូវ​ការ​ឈើ​វែង។ អ៊ីចឹង​ក្រោយ​មក គណៈកម្មការ​ហើយ​និង​អាចារ្យ លោក​សុំ​ពី​សម្ដេច​តេជោ។ ចឹង​ទូក​ហ្នឹង​ដាក់​តេជោ​សែន​ជ័យ​អ៊ីចឹង​ទៅ។ បាទ! ទាក់ទង​នឹង​ជំនួយ​ឈើ»។

បើ​ទោះ​ជា​មាន​ការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​របត់​សង្គម​ក៏ដោយ ក៏​ជំនឿ​ចំពោះ​ព្រលឹង​ទូក​នៅ​មិន​ទាន់​ផ្លាស់ប្ដូរ​នៅ​ឡើយ​ទេ គឺ​គេ​នៅ​ជឿ​ថា ទូក​នីមួយៗ​នៅ​តែ​មាន​ព្រលឹង​សណ្ឋិត៕

No comments:

Post a Comment