Sunday, December 18, 2016

ក្រុម​អ្នក​អភិរក្ស​សិល្បៈ​បុរាណ​ព្រួយ​បារម្ភ​ខ្លាច​បាត់បង់​ល្ខោន​យីកេ

កម្មវិធី​មូលនិធិ​ក្ដី​សង្ឃឹម​នៃ​អ្នក​អភិរក្ស​ល្ខោន​យីកេ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៧ ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​២០១៦។ RFA/Rach Vingur


ក្រុម​អភិរក្ស​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​ព្រួយ​បារម្ភ​ថា ល្ខោន​យីកេ​ដែល​មាន​តាំង​ពី​ដូនតា អាច​នឹង​ត្រូវ​បាត់បង់ ឬ​ក៏​ត្រូវ​បាន​ប្រទេស​ជិត​ខាង​ដណ្ដើម​យក ប្រសិន​បើ​នៅ​តែ​មិន​មាន​ការ​ចូលរួម​គាំទ្រ​ល្ខោន​ប្រភេទ​នេះ។ ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​នេះ ព្រោះ​ក្រុម​អភិរក្ស​បញ្ជាក់​ថា មិន​ត្រឹម​តែ​គ្មាន​អ្នក​គាំទ្រ​ទេ សូម្បី​អ្នក​ចង់​អភិរក្ស​ល្ខោន​យីកេ ក៏​ពុំ​សូវ​សម្បូរ​ដែរ។

ក្រុម​អភិរក្ស​សិល្បៈ​បុរាណ​យល់​ថា ប្រសិន​បើ​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​តែ​មិន​អាច​រក​មធ្យោបាយ​ជួយ​ស្រោចស្រង់​ល្ខោន​យីកេ ឲ្យ​ទទួល​ការ​ចាប់​អារម្មណ៍ និង​គាំទ្រ​ទេ ល្ខោន​មួយ​នេះ​នឹង​ត្រូវ​បាត់បង់​ជាក់​ជា​មិន​ខាន។

គ្រូ​ផ្នែក​យីកេ​នៅ​សាលា​មធ្យម​វិចិត្រ​សិល្បៈ លោក កើត ថារ៉ាន់ លើក​ឡើង​ថា រយៈពេល​ចុង​ក្រោយ ពុំ​មាន​សិស្ស​និស្សិត​និយម​ទៅ​សិក្សា​រៀនសូត្រ​ការ​សម្ដែង​ល្ខោន​យីកេ​ឡើយ រីឯ​អ្នក​កំពុង​សិក្សា​ល្ខោន​នេះ​វិញ ក៏​នាំ​គ្នា​ឈប់​បណ្ដើរៗ​ដែរ។ លោកគ្រូ​ថា មាន​បញ្ហា​ជាច្រើន​បាន​ជំរុញ​ឲ្យ​ល្ខោន​យីកេ​ពុំ​សូវ​មាន​អ្នក​ចាប់​អារម្មណ៍ និង​គាំទ្រ​ដូច​មុន ព្រោះ​អ្នក​ទៅ​រៀន​ល្ខោន​នេះ​ភាគច្រើន ជា​កូន​អ្នក​ក្រីក្រ ហើយ​នៅ​ពេល​ពួក​គេ​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា មិន​សង្ឃឹម​ទទួល​បាន​ការងារ​ធ្វើ​សមរម្យ​ឡើយ។ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត បើ​ពឹង​លើ​ល្ខោន​យីកេ​ដែល​មិន​សូវ​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​នេះ គឺ​មិន​អាច​ជួយ​ឲ្យ​ពួក​គេ​មាន​ជីវភាព​ធូរធារ​នោះ​ទេ៖ «កន្លង​មក​អ្នក​រៀន​ហើយ អត់​មាន​ការងារ​ធ្វើ និង​ពុំ​សូវ​មាន​ការ​សម្ដែង ដូច្នោះ​អ្នក​ខ្លះ​ត្រូវ​ទៅ​រក​ការងារ​ផ្សេង​ធ្វើ ដូច្នោះ​វា​ឲ្យ​បែក​ក្រុម»។

លោកគ្រូ កើត ថារ៉ាន់ ព្រួយ​បារម្ភ​ថា ល្ខោន​យីកេ​នឹង​ត្រូវ​បាត់បង់។

ការ​លើក​ឡើង​នេះ ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ក្នុង​កម្មវិធី​មូលនិធិ​ក្ដី​សង្ឃឹម​នៃ​អ្នក​អភិរក្ស​ល្ខោន​យីកេ ដែល​រៀបចំ​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​បញ្ញា​សាស្ត្រ​កម្ពុជា នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៧ ធ្នូ ក្រោម​ការ​ផ្ដួចផ្ដើម​ពី​សភា​និស្សិត​នៃ​សាកលវិទ្យាល័យ​មួយ​នេះ។ កម្មវិធី​ដែល​មាន​អ្នក​ចូលរួម​ភាគច្រើន​ជា​សិស្ស​និស្សិត និង​គ្រូបង្រៀន​រាប់​រយ​នេះ គឺ​ក្នុង​គោល​បំណង​រៃអង្គាស​ថវិកា​ជួយ​ទៅ​ដល់​សិស្ស​និស្សិត​ដែល​កំពុង​សិក្សា​ល្ខោន​យីកេ នៅ​សាលា​មធ្យម​វិចិត្រ​សិល្បៈ ខណៈ​ពួក​គេ​កំពុង​ជួប​ភាព​ខ្វះខាត​ជាច្រើន។

លោកគ្រូ កើត ថារ៉ាន់ ចង់​ឲ្យ​មាន​ការ​ជួយ​ជ្រោមជ្រែង​បន្ថែម​ចំពោះ​សិស្ស​និស្សិត​ដែល​រៀន​ល្ខោន​យីកេ តាម​រយៈ​ផ្ដល់​ជា​ថវិកា អាហារ និង​កន្លែង​ស្នាក់នៅ​សមរម្យ​ជាដើម។ ជាមួយ​គ្នា​នោះ ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​នានា ដូចជា​ទូរទស្សន៍ វិទ្យុ ឬ​កាសែត គួរ​ចុះ​ផ្សាយ​ឲ្យ​បាន​ច្រើន​ទាក់ទង​នឹង​ការ​សម្ដែង​ល្ខោន​យីកេ ទៅ​កាន់​មហាជន។ បន្ថែម​ពី​នេះ រដ្ឋាភិបាល​តាម​រយៈ​ក្រសួង​អប់រំ គួរ​បញ្ចូល​កម្មវិធី​សិក្សា​ផ្នែក​ល្ខោន​យីកេ ចាប់​ពី​ថ្នាក់​បឋម​ដល់​ថ្នាក់​ឧត្តម ហើយ​បើ​សិន​ជា​មាន​សិស្ស​និស្សិត​ណា​ដែល​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ល្ខោន​យីកេ គួរ​ផ្ដល់​ឱកាស​ឲ្យ​ពួក​គេ​ក្លាយ​ជា​គ្រូ​យីកេ ដែល​បង្រៀន​តាម​សាលា​រដ្ឋ។

លោកគ្រូ​ផ្នែក​យីកេ​រូប​នេះ​យល់​ថា ការ​ធ្វើ​ដូចនេះ អាច​ជា​វិធីសាស្ត្រ​ល្អ ដើម្បី​អភិរក្ស​ល្ខោន​យីកេ​ឲ្យ​បន្ត​គង់វង្ស​ទៅ​ថ្ងៃ​អនាគត។

ការ​សម្ដែង​ល្ខោន​យីកេ គឺ​គេ​លើក​យក​រឿង​មក​សម្ដែង ហើយ​ភាគច្រើន​គឺ​មាន​លក្ខណៈ​អប់រំ។ ល្ខោន​យីកេ​អាច​សម្ដែង​តាម​ពិធី​បុណ្យ​សាសនា​នានា ដូចជា​ពិធី​បុណ្យ​កថិន បុណ្យ​បច្ច័យ​បួន ឬ​ពិធី​បុណ្យ​បញ្ចុះ​ខណ្ឌ​សីមា​ព្រះវិហារ ជាដើម រីឯ​ការ​សម្ដែង​ទៀតសោត គឺ​ទាមទារ​តួអង្គ​ប្រហែល ៥០​នា​ក់។

ល្ខោន​យីកេ​មាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​គ្នា​នឹង​ល្ខោន​ដទៃ​ទៀត​ដែរ តែ​យីកេ​ខុស​ត្រង់​ថា តួអង្គ​ជា​អ្នក​សម្ដែង​ផង រាំ​ផង និង​ច្រៀង​ផង​ប៉ុណ្ណោះ។

ប្រធាន​សភា​និស្សិត​នៃ​សាកលវិទ្យាល័យ​បញ្ញា​សាស្ត្រ​កម្ពុជា លោក ង៉ែត សុខឡា យល់​ថា បើ​សិន​ជា​មាន​ការ​គាំទ្រ​ពេញលេញ​ពី​រដ្ឋាភិបាល ល្ខោន​យីកេ​មិន​បាត់បង់​នោះ​ទេ។ ប៉ុន្តែ​លោក​ចង់​ឲ្យ​យុវជន​ជំនាន់​ក្រោយ គួរ​នាំ​គ្នា​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​បន្ថែម​អំពី​វប្បធម៌ និង​អរិយធម៌​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់ ជាក់ស្ដែង​ដូចជា​កេរ​ដំណែល​ល្ខោន​យីកេ ជាដើម ដើម្បី​ជួយ​ផ្សព្វផ្សាយ​សិល្បៈ​ដូនតា​មួយ​នេះ​បន្ត​ទៅ​កាន់​ខ្មែរ​ក្រោយៗ​ទៀត៖ «សូម្បី​តែ​យើង​នាំ​គ្នា​ច្រៀង​ល្ខោន​យីកេ និង​និយាយ​ថា​យីកេ ក៏​អាច​ចូលរួម​ថែរក្សា​ល្ខោន​យីកេ​ដែរ»។

រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ អ្នកស្រី ភឿង សកុណា ទទួល​ស្គាល់​ថា សិស្ស​ដែល​មក​រៀន​ល្ខោន​យីកេ​ក្នុង​សាលា​មធ្យម​វិចិត្រ​សិល្បៈ គឺ​មាន​ចំនួន​ថយ​ចុះ និង​ជួប​ភាព​លំបាក​មែន ប៉ុន្តែ​ក្រសួង​បាន​សម្រួល​ឲ្យ​ពួក​គេ​អាច​ស្នាក់នៅ​ក្នុង​សាលា ចំណែក​ការ​ផ្គត់ផ្គង់​អាហារ​ជាដើម គឺ​ក្រសួង​ពុំ​មាន​លទ្ធភាព​ផ្ដល់​ឲ្យ​ឡើយ៖ «អ្វី​ដែល​ក្រសួង​ធ្វើ​បាន គឺ​ផ្ដល់​កន្លែង​ស្នាក់នៅ​ឲ្យ​កូន​សិស្ស​នៅ​សាលា»។

រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​វប្បធម៌ បញ្ជាក់​ថា ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក្ដី ល្ខោន​យីកេ​នៅ​តាម​ទី​ជនបទ នៅ​តែ​ទទួល​បាន​ការ​ពេញ​និយម​នៅ​ឡើយ ហើយ​រយៈពេល​កន្លង​មក ក្រសួង​តែងតែ​បញ្ជូន​គ្រូ​ជំនាញ​ដើម្បី​ហ្វឹកហាត់ និង​ពន្យល់​បន្ថែម​ទៅ​ដល់​ក្រុម​សិល្បៈ​ល្ខោន​យីកេ​ទាំងនោះ៕

No comments:

Post a Comment